Na terenie woj. opolskiego nie będzie rewolucji w nowym rocznym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie w grudniu 2014 r. Nowością może być jednak m.in. bezpośredni pociąg międzynarodowy łączący Wrocław z Jesenikiem.
– Województwo Opolskie chce utrzymać w przyszłym roku dotychczas realizowaną ofertę przewozową na wszystkich obsługiwanych trasach na poziomie około 3 mln pockm w całym rozkładzie jazdy 2014/2015. Jedynym przewoźnikiem obsługującym pociągi regionalne dofinansowane z budżetu województwa opolskiego pozostaną Przewozy Regionalne, a zawarta w 2009 roku umowa ramowa obejmuje kolejny rozkład jazdy 2014/15 – mówi „RK” Violetta Ruszczewska, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Woj. Opolskiego.
Pewne zmiany jednak nastąpią. Na linii Nysa – Brzeg przybędzie piąta para pociągów, kursująca w relacji do Wrocławia, dzięki czemu Nysa zyska bezpośrednie połączenie kolejowe ze stolicą woj. dolnośląskiego. Zgłoszony do dofinansowania przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, o czym już informowaliśmy, został z kolei pociąg międzynarodowy relacji Wrocław-Brzeg-Nysa-Mikulowice-Jesenik.
Jeśli MIR zdecyduje o uruchomieniu tego połączenia, to nastąpiłby powrót po 4 latach pociągów pasażerskich kursujących przez Głuchołazy (innych niż czeskie pociągi wjeżdżające na stację w Głuchołazach celem zmiany kierunku jazdy). W 2010 r. rząd wycofał się z finansowania pociągów kursujących w relacji Opole – Jesenik. Składy te kursowały w weekendy od 2007 r. Wcześniej, w 2004 r., zawieszone zostało kursowanie pociągów regionalnych Nysa – Głuchołazy Zdrój.
Jednocześnie należy przypomnieć, że w mediach pojawiały się informacje, iż strona czeska zlikwiduje od czerwca br. pociągi Jesenik – Krnov kursujące przez Głuchołazy. Powodem miały być m.in. niskie prędkości handlowe na polskim odcinku oraz wysokie stawki za dostęp do infrastruktury. Na razie jednak pociągi te widnieją w rozkładzie także w kolejnych miesiącach.